Blogs

Op zoek naar de perfecte match

Op zoek naar de perfecte match

De stap van primair naar voortgezet onderwijs is groot voor jonge tieners. Om te ontdekken of er een match is tussen school en leerling, worden verschillende open dagen en informatieavonden bezocht. Leerlingen en ouders ontwikkelen een voorkeur voor een school. Valt die voorlopige keuze op jouw school, dan zou het jammer zijn als ze toch voor een andere school kiezen. Met deze tips help je leerlingen de keuze voor jouw school te maken. 
Goede informatie = blije medewerkers

Goede informatie = blije medewerkers

Protocollen, procesbeschrijvingen, formulieren, een personeelshandboek: als school of schoolbestuur heb je tál van beleidsdocumenten met belangrijke informatie. Heb je het gevoel dat al die documenten op verschillende plekken bewaard worden? Merk je dat collega’s in verouderde versies werken of voelt niemand zich verantwoordelijk voor die documenten? Kortom: lijkt jullie intranet of cloud-omgeving op een chaotische voorraadkast? De informatie-opruimcoaches van Huis Communicatie weten van wanten en creëren een strak opgeruimde kast waar zelfs Marie Kondo jaloers op is. Tessa Verdegaal legt uit hoe wij te werk gaan.  
8 tips om zelfverzekerd een journalist te woord te staan

8 tips om zelfverzekerd een journalist te woord te staan

Scholen en besturen komen regelmatig in het nieuws, positief en negatief. Er wordt dan van de rector, directeur of bestuurder verwacht dat hij of zij de journalist te woord staat en een interview geeft. Voor de meesten onder ons is dit geen dagelijkse kost en krijgen de zenuwen de overhand. Hoe je dit voorkomt leggen we graag aan je uit. 

Waar zijn die onderwijsmensen toch te bereiken…

Waar zijn die onderwijsmensen toch te bereiken…

‘Ik vind sociale media maar oppervlakkig.’
‘Veiligheid en privacy staan online onder druk.’
‘Ik heb geen tijd voor het plaatsen van berichten.’


Het zijn zomaar wat meningen uit het onderwijs over sociale media. Maar wat als wij je vertellen dat er op LinkedIn 159.000 gebruikers het woord ‘leerkracht’ in hun profiel hebben staan? En dat er duizenden docenten en leerkrachten actief zijn op Facebook en Pinterest? Wil je onderwijsmensen bereiken, benut dan de kansen op sociale media.

Strategische koers saai? Helemaal niet!

Strategische koers saai? Helemaal niet!

Als schoolbestuur wil je koers bepalen. Met elkaar vaststellen wat je belangrijk vindt in je onderwijs. Wat je de komende jaren wilt bereiken. Of je kernwaarden nog eigentijds zijn en passen bij hoe de scholen en het bestuur zich ontwikkeld hebben. Het ontwikkelen van een strategisch koersplan is van het begin tot het eind een gezamenlijke reis, die wordt afgelegd met medewerkers, leerlingen, ouders en stakeholders. Als de ingrediënten zijn bepaald, rest er nog een laatste vraag: hoe schrijven we het aantrekkelijk op?