Blogs

Hoe zet je TikTok in voor jouw school? 5 tips!

Hoe zet je TikTok in voor jouw school? 5 tips!

TikTok is niet meer weg te denken uit het leven van de gemiddelde tiener. Hoewel TikTok de afgelopen periode af en toe negatief in het nieuws kwam, zijn er nog steeds zo’n 1,7 miljoen Nederlanders die er gebruik van maken. Meer dan een derde van deze gebruikers is tussen de 6 en 14 jaar oud. Scholen kunnen dan ook niet meer om TikTok heen om jongeren te bereiken. Lees hier hoe je dit op een verantwoorde manier doet.
Klant aan het woord: Monique Froeling, IKC Waterrijk

Klant aan het woord: Monique Froeling, IKC Waterrijk

Terwijl het aantal leerlingen bij scholen in de omgeving daalt, krijgt IKC Waterrijk in toenemende mate ouders op bezoek die hun kind willen aanmelden. Zij vinden o.a. dat de teksten op de website zo goed kloppen met hoe het er op school aan toegaat. “Het is het voor mij dubbel en dwars waard om de hulp van Huis Communicatie daarvoor in te schakelen”, zegt Monique Froeling, directeur van IKC Waterrijk. “Dat geldt ook voor het schrijven van persberichten, de schoolgids, brieven naar ouders en zelfs het bedenken van een nieuwe naam: hulp en advies van Huis Communicatie is altijd professioneel.”
Profileren met merkwaarden: “Dat is typisch onze school”

Profileren met merkwaarden: “Dat is typisch onze school”

Missie, visie en kernwaarden zijn een ijzersterk trio, schreef ik in mijn vorige blog. Kernwaarden zijn bedoeld voor de interne organisatie. Ze gaan over afspraken hoe besturen, leidinggevenden en medewerkers zich volgens die kernwaarden gedragen. Daarmee dragen ze bij aan een positieve organisatiecultuur. Bekende kernwaarden zijn vertrouwen, betrouwbaar, transparant, ambitieus. Ze zijn echter zelden onderscheidend en onvoldoende om je als school mee te kunnen profileren. Naast kernwaarden zijn er merkwaarden. Die laten ouders gelijk zien en weten wat ze aangeboden krijgen als ze voor jouw school kiezen.
5 lessen uit corona-tijd die meegaan naar volgend jaar

5 lessen uit corona-tijd die meegaan naar volgend jaar

Zonder mondkapje een school binnenlopen. Bij een gesprek een hand geven. Schoolactiviteiten organiseren waarbij je geen anderhalve meter afstand hoeft te houden. We kijken allemaal reikhalzend uit naar de post-coronaperiode. Maar de afgelopen tijd gaf ook nieuwe inzichten. Deze vijf lessen nemen we graag mee in het nieuwe schooljaar. 

Kernwaarden, missie en visie: een ijzersterk trio

Kernwaarden, missie en visie: een ijzersterk trio

Alles voor een glimlach. Ik hou van deze eenvoudige slogan van Coolblue. Omdat het niet alleen een slogan is, maar gelijk ook de cultuur van het bedrijf en de houding van medewerkers. En juist die cultuur is het succes van Coolblue. Ik heb me door één van de trainers van Coolblue laten vertellen dat iedereen begrijpt ‘waarom ze het doen zoals ze het doen’. De slogan is het resultaat van een aantal kernwaarden. Met kernwaarden wordt het duidelijk waar je voor staat, ook in het onderwijs. Ken jij de kernwaarden van je organisatie uit je hoofd? Nee? Tijd dat je doorleest over de kracht van kernwaarden!