Blogs

Niet te missen: de klassenbomen bij Kindcentrum Vroondaal
Wie een willekeurig klaslokaal bij Kindcentrum Vroondaal in Den Haag binnenloopt, kan er bijna niet omheen. Ieder lokaal is sinds dit schooljaar voorzien van een opvallende klassenboom. Aan de takken en bladeren hangen gedragsafspraken en klassenregels die de leerlingen met elkaar hebben opgesteld. Initiatiefnemer Chris Rademakers, leraar en gedragsspecialist bij Kindcentrum Vroondaal, vertelt hoe ze op het idee is gekomen en wat de voordelen zijn voor de leraren én de leerlingen.
Neem je website onder de loep
De website is het visitekaartje van de school. Een aantrekkelijke vormgeving en duidelijke teksten geven een goede eerste indruk aan de bezoeker. Maar besteed ook aandacht aan de navigatie, structuur en vindbaarheid van de website. Als de bezoeker niet binnen enkele muisklikken de informatie vindt die hij zoekt, is de (potentiële) ouder, leerling of werknemer binnen een paar seconden weer vertrokken. In dit artikel geven we tips om de website te vernieuwen, óf te verbeteren.
.png?1633010692=)
Hoe zet je TikTok in voor jouw school? 5 tips!
TikTok is niet meer weg te denken uit het leven van de gemiddelde tiener. Hoewel TikTok de afgelopen periode af en toe negatief in het nieuws kwam, zijn er nog steeds zo’n 1,7 miljoen Nederlanders die er gebruik van maken. Meer dan een derde van deze gebruikers is tussen de 6 en 14 jaar oud. Scholen kunnen dan ook niet meer om TikTok heen om jongeren te bereiken. Lees hier hoe je dit op een verantwoorde manier doet.

Klant aan het woord: Monique Froeling, IKC Waterrijk
Terwijl het aantal leerlingen bij scholen in de omgeving daalt, krijgt IKC Waterrijk in toenemende mate ouders op bezoek die hun kind willen aanmelden. Zij vinden o.a. dat de teksten op de website zo goed kloppen met hoe het er op school aan toegaat. “Het is het voor mij dubbel en dwars waard om de hulp van Huis Communicatie daarvoor in te schakelen”, zegt Monique Froeling, directeur van IKC Waterrijk. “Dat geldt ook voor het schrijven van persberichten, de schoolgids, brieven naar ouders en zelfs het bedenken van een nieuwe naam: hulp en advies van Huis Communicatie is altijd professioneel.”
.png?1630916596=)
Profileren met merkwaarden: “Dat is typisch onze school”
Missie, visie en kernwaarden zijn een ijzersterk trio, schreef ik in mijn vorige blog. Kernwaarden zijn bedoeld voor de interne organisatie. Ze gaan over afspraken hoe besturen, leidinggevenden en medewerkers zich volgens die kernwaarden gedragen. Daarmee dragen ze bij aan een positieve organisatiecultuur. Bekende kernwaarden zijn vertrouwen, betrouwbaar, transparant, ambitieus. Ze zijn echter zelden onderscheidend en onvoldoende om je als school mee te kunnen profileren. Naast kernwaarden zijn er merkwaarden. Die laten ouders gelijk zien en weten wat ze aangeboden krijgen als ze voor jouw school kiezen.